Analys, presentation & målgrupp

Vi har för två olika uppgifter  Kontorsmiljöer och Lekplatser övat på att göra analyser.

analys (grekiska anaʹlysis ’upplösning’, ’lösning’, av anaʹ ’upp’ och lyʹō ’lösa’, ’lösgöra’), verklig eller tänkt uppdelning av något i dess olika beståndsdelar; grundlig, uppdelande undersökning.Motsats: syntes.

Vi har börjat prata om en grundstruktur där vi delar upp det vi analyserar i olika områden och sen gå vidare med att tala om fördelar och nackdelar, +/-. I samband med detta har vi också pratat om att använda prioritering som ett sätt att få struktur/uppdelning men också en ordning för det man vill presentera. Vi har också diskuterat hur mycket av argumentation och logiska resonemang som är lämpligt att ta upp för varje liten nedbruten del.

Coworking_Space_in_BerlinDet finns inget facit för att man behöver göra på exakt ett viss sätt enligt ett visst recept även om förstås både företag, lärare och myndigheter kan ha ganska tydliga regler och tankar kring vad de förväntar sig.

problem-663332_640

Ska man göra en bra analys så kan det vara bra att ställa sig ett antal frågor:

  1. Vilken information är målgruppen intresserad av?
  2. Hur formulerades frågan av den som önskade analysen, vilka saker togs upp som viktiga att analysera i den?
  3. Vilka saker anser jag själv eller andra är intressanta att ta upp för frågeställningen?
  4. Hur lång tid har jag på mig? Hur mycket plats får jag använda? Vilket format ska jag leverera analysen i?

Kursen tar upp vilka roller som finns i byggsektorn. Vilka förväntningar de har på arkitektrollen. Byggprocess och vilka ämnen och frågeställningar som är viktiga i olika faser. Detta ska vara en god hjälp att besvara frågorna ovan.

Inlägget: Metoder för att skapa rum tar upp hur många olika perspektiv man kan ha när man startar den kreativa processen och börjar fundera på vad man ska skapa för arkitektur. Vad som på djupet menas med olika begrepp som gestaltning, avgränsning, syfte,  rumstyper, traditioner, stilar, målgrupp och många andra, bearbetar vi för att en frågeställning beskriven med sådana begrepp ska vara lättare att förstå.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s