Lekplatser

På HAGS använder vi våra teoretiska kunskaper om lekutrustning för att skapa attraktiva lekplatser för barn och vuxna. Vi vill att våra lekprodukter ska locka till fysisk aktivitet och bidra till våra barns fysiska välbefinnande och sociala utveckling

Playground_equipment_in_Kiwanis_Park
företaget HAGS sida om lek och lekredskap betonas att lekplatsen ska vara attraktiv och locka till sig barn som vill leka där. Information om rummet och dess möjligheter är viktigt. En annan aspekt som dyker upp om och om igen när man läser, det är säkerheten, titta exempelvis på Elverdals sida. Det finns regler från Boverket om lekplatser. Konsumentverket gör kontroller av lekplatser.

För 30 år sedan var den jättestora rutschkanan ett tecken som symboliserade lekplats och barn som såg en sådan började genast tjata på sina föräldrar. Där finns en lekplats, en riktig lekplats.

Idag finns det inte några sådan kvar. Det inträffade för mycket olyckor i dem och vi har blivit mycket mer noggranna med säkerheten. Behovet av att ha något som lockar och gör att barnen vill dit finns dock fortfarande kvar. Vad är det dagens barn ser som gör att de vill springa dit?

Frågan är hur har vi riktigt spännande saker på en lekplats som lockar barn på långt håll och får dem att längta dit? Hur skapar vi sådana lekplatser som uppfyller mängder av regler som handlar om säkerhet och många andra sker?

Här är en analys som kan göras kring bra lekplatser som kan fokusera på:

  1. Marknadsföring, locka barn och föräldrar till lekplatsen, lekredskapen
  2. Säkerhet, vad säger lagar regler och sunt förnuft om olika lekredskap

PS. I det här med analys går vi ett steg längre +/- listor för olika områden ska göras till något kraftfullare och kortare genom prioritering. Ni övar er på att arbeta med många analyssätt: områden,  +/-, prioritering, djupare resonemang, logiskt varför saker sker. Vi förbereder oss för att framtiden gå riktigt djupt i analysen och fundera på hur målgrupper, storlekar, integration med annat, skönhetsvärden, ekonomi, … också kommer in.

Annonser

One thought on “Lekplatser

  1. Ping: Analys, presentation & målgrupp | Arkitektur, rum

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s