Multifunktionsarena

Det här är är det första stora individuella projektarbetet i kursen. Det unika uttrycket blir då förstås en viktig del av arbetet men för detta arbetet finns det extra belöningar i att själv skapa samarbeten. SketchUp erbjuder ju möjligheten att importera byggnadsdetaljer som kan användas för omfattande utbyten och samarbeten kring att skapa läktare, omklädningsrum, hopptorn, pool, utsmyckning, trappor, ……… Att man i sin modell har med många importerade detaljer kommer att ses som extra bra, då arkitekter behöver kunna samarbeta även i en konkurrenssituation. Inte för att det här innebär någon konkurrens mellan er elever men det kan ju upplevas så.

(När kursen inte tar upp lokalisering och möjligheterna att lägga in kartbild i SketchUp så är det en lämplig komplettering av uppgiften.)

Uppgiften:

Du ska med SketchUp skapa en 3D modell av en arena. Komplettera med PowerPoint så att du presenterar en multi-Arena som med så stor flexibilitet som möjligt kring

  • Form
  • Funktion
  • Teknik

Spännande former, flexibel och bred funktion och smarta tekniska lösningar kommer att bli en allt viktigare del av att lyckas lansera sina byggprojekt.

Anläggningen hade därför också som mål att eftersträva:

  1. Så många möjliga avgränsningar av rum som möjligt. Glöm inte bort ljud, ljus, vatten ….
  2. Så många syften som möjligt, dvs många olika sporter, marknader, föreställningar ….
  3. Den ska ligga på Kongahällatomten. Publiken mfl max 15000. (Lokalisering är något som bör modifieras i framtida kurser allt eftersom Kongahällatomten blir allt mer använd)

Det gav därmed nedan ett utmärkt exempel på hur stor bredd, flexibilitet och funktionalitet en anläggning kan ha. Den ger därmed en utmärkt startpunkt för tankegångar och diskussioner kring hur form och funktion bör hänga ihop.

Uppgiften ger möjlighet att visa upp sin förmåga för egentligen alla kursens betygskriterier men som en hjälp till fokus så lyfts följande två kriterier som de viktigaste för arbetet.

  • Gestaltning av rum, såväl invändiga som utvändiga, i första hand offentliga men även privata.
  • Planering, avgränsning, genomförande och redovisning av arkitekturuppgifter.

Nedan följer ett antal whiteboard fotografier kring den kreativa processen som använts i tidigare kurser. Den här gången är det tänkt att ni ska genomföra även denna del på egen hand. Ni får dock, ni till och med uppmanas att söka er frivilliga samarbeten.

Följande utdrag ur betygskriterierna lyfter jag för att visa vilka förmågor ni bör visa. Det är A kriterier så för de flesta av handlar det om något att sträva mot ifall de känns svårförståeliga.

Eleven planerar, organiserar och genomför efter samråd med handledare förslag inom byggnads-, planerings- och förändringsprojekt vad gäller rumsgestaltning. Under arbetet sammanställer eleven olika inredningsenheter till en helhet samt anpassar efter samråd med handledare sin process till eventuella nya förutsättningar. Resultatet är gott med tanke på funktion, ekonomi, estetik, teknik och hållbarhet. Eleven utvärderar sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven en välgrundad jämförelse av sitt eget arbete med andras när det gäller funktion, ekonomi, estetik, teknik och hållbarhet.

Eleven använder med säkerhet begrepp, uttryckssätt och verktyg som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer. Dessutom använder eleven med säkerhet olika presentationstekniker, såväl manuella som digitala. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av presentationstekniker.

Tidigare delar av kursen ska ha gett er insikter om vad som avses med dessa kriterier.

  • Introduktion, historia, olika sorters rum – ska gett insikter kring vad som krävs inom funktion, ekonomi, estetik, teknik och hållbarhet
  • Kafeprojektet, pepparkaksprojektet – ska ha gett insikt i planerings och förändringsprojekt och hur den kreativa processen fortsätter gång efter gång.
  • Analysprojekten (torg, kontorsmiljöer, lekplatser) – ska ha förberett er så ni kan göra analyserande (syntesiserande) texter som både tar fram idéer och beskriver dem på ett nyanserat sätt.

 

20131108-113611.jpg

20131108-113731.jpg

20131108-113821.jpg

20131108-114152.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s